15 lipca 2021r. w murach Szkoły Głównej Handlowej w Warszawie odbyło się inauguracyjne spotkanie Okrągłego Stołu dla Edukacji Klimatycznej, na które zostały zaproszone osoby reprezentujące ONZ, świat nauki, nauczycielki i nauczyciele, organizacje młodzieżowe i pozarządowe, posłanki i posłowie ze wszystkich klubów parlamentarnych oraz przedstawiciele Kancelarii Prezydenta RP, Ministerstwa Edukacji i Nauki oraz Ministerstwa Klimatu i Środowiska. Jednym z celów spotkania była prezentacja raportu pt.: Edukacja Klimatyczna w Polsce przygotowanego przez United Nations Global Compact Poland –powołaną w 2000 r. przez sekretarza generalnego ONZ Kofiego Annana. Raport zawiera wypowiedź nauczycielki języka angielskiego III LO, pani Beaty Pisarczyk-Zabiciel, która została zaproszona na spotkanie Okrągłego Stołu. Treść raportu, w którym pani Beata Pisarczyk-Zabiciel zaprezentowała własne inicjatywy związane z edukacją klimatyczną oraz działania uczniów naszej szkoły jest dostępna poniżej:
https://ungc.org.pl/wp-content/uploads/2021/07/Raport-Edukacja-Klimatyczna-w-Polsce.pdf
Swoje stanowisko w sprawie klimatu zaprezentowała też młodzież skupiona w Klimatycznym Dialogu Młodzieżowym, w którego skład wchodzą Młodzieżowa Rada Klimatyczna, Młodzieżowa Rada Ekologiczna, Młodzieżowy Strajk Klimatyczny, Rada Dzieci i Młodzieży oraz Polska Rada Organizacji Młodzieżowych. W bardzo emocjonalnym wystąpieniu młodzież zaapelowała o wprowadzenie kompleksowej edukacji klimatycznej do polskich szkół. Wśród 7 postulatów znalazły się między innymi propozycje obowiązkowych zajęć ekologicznych / klimatycznych, stworzenia bazy scenariuszy poruszających tematy klimatyczne dla nauczycieli różnych przedmiotów i odpowiednich szkoleń dla nauczycielek i nauczycieli, zapewnienie profesjonalnego wsparcia dla osób cierpiących na depresję klimatyczną, przekształcanie budynków szkół w miejsca neutralne klimatycznie, tworzenie przyszkolnych ogrodów i łąk kwietnych oraz muzeów historii naturalnej. Młodzież postulowała nauczanie o klimacie przez doświadczenie (experimental learning) w formie warsztatów, obserwacji czy wycieczek terenowych, tak aby zajęcia były praktyczne i angażujące. Pełny dokument przedstawiający postulaty Klimatycznego Dialogu Młodzieży dostępny jest poniżej: https://drive.google.com/file/d/1hGppCQBUd9XfY5muCJzyVSdGzoPkQ4wI/view?fbclid=IwAR2Wyx_x4-Dpm7QLYbS44NaP1bHP-Cm3La5upBdDsoNtV-A4SzWWFMPpPz4
22-400 Zamość
ul. Kilińskiego 15