La mia esperienza interculturale con Afs é cominciata davvero con il primo giorno di scuola. 

Il mio primo giorno di liceo in Italia era passato già da ben quattro anni, avevo dimenticato l'emozione di quel giorno, fino a quando il 4 Settembre 2017 tutto é tornato: l'ansia, la paura, l'emozione, la voglia di conoscere i miei nuovi compagni, il terrore di non essere accettata. Quel giorno, invece, tutti mi hanno accolto calorosamente. I primi ostacoli sono stati la lingua e la scoperta di dover cambiare ogni ora l'aula. Mi sembrava tutto difficile, impossibile da affrontare. Tornata a casa, guardando la mappa della scuola sono scoppiata in lacrime. Nei giorni seguenti alla fine di ogni lezione seguivo gli altri, altrimenti ero sicura di perdermi. Per i primi giorni riuscivo solo a formulare frasi come "Jestem z Włoch" e "Nie rozumiem" e tutto ciò che mi circondava era sconosciuto, ignoto, diverso. Ricordo che durante la prima lunga ricreazione credevo che stessimo semplicemente aspettando l'insegnante in ritardo. Subito sono rimasta stupita dall'organizzazione, dall'atteggiamento rispettoso degli alunni e dall'ambiente sereno ed accogliente. Inoltre sono colpita dalla voglia dei ragazzi di organizzare attività coinvolgenti, che mi hanno spesso portato a riflettere su quanto questa sia davvero una scuola funzionale. É inutile ribadire quanto mi sia trovata bene. Tutto questo mi ha fatto crescere e mi ha lasciato un segno indelebile, perché non potrò mai dimenticare il senso di piacevolezza che provavo a scuola. Qui ho imparato tante cose che vanno oltre i libri. Adesso mi sento di far parte di questa scuola, che mi ha dato tanto.
III LO im. Cypriana Kamila Norwida é la mia seconda scuola.

 W tym roku szkolnym od września 2017 goscilismy w szkole uczennicę włoską Marię Cristinę. Bardzo cenne dla naszego projektu wydają się jej uwagi o szkole.

Czy zdawaliśmy sobie sprawę, jak nieistotne dla nas szczegóły mogą zdezorientować  uczniów zagranicznych?

Czy  docenialiśmy, jak dobrze przygotowana jest nasza szkolna społeczność do przyjęcia uczniów spoza Polski?  

Opinia Marii Cristiny potwierdza, że uczniowie zagraniczni doceniają nasze wysiłki i dobrze się czują z nami.

Grazie Maria Cristina, ti aspettiamo di nuovo nella tua „seconda scuola”

7 października włoscy goście wraz z polskimi kolegami i opiekunami udali się do Warszawy by poznać stolicę naszego kraju. Zwiedzili starówkę i główne zabytki miasta.

6 października uczestnicy projektu Erasmus Plus "Bez obawy" brali udział w lekcji języka polskiego prowadzonej przez panią Elizę Leszczyńską-Pieniak. Ważnym elementem zajęć było zapoznanie gości z Ciro z polską literaturą. Uczniowie rysowali komiks do fraszki Jana Kochanowskiego i poprzez metodę dramy zapoznali się z "Dziadami" A. Mickiewicza. W zajęciach pomocą jako tłumacz służyła koordynator projektu pani Dagmara Kozik. Po południu wszyscy uczestnicy wzięli udział w grze miejskiej przygotowanej przez panią Małgorzatę Kordyaczną.

Kolejny dzień (5 października) wizyty grupy włoskiej w naszej szkole to aktywność fizyczna i artystyczna. Od rana wszyscy spotkali się w sali gimnastycznej. Chętni rozegrali mecze siatkówki i piłki nożnej prowadzenie przez:  pana Przemysława Mazurka, pana Jana Obszańskiego i pana Waldemara Sękowskiego. Pozostali próbowali sił na siłowni lub kibicowali. Prawdziwe emocje zaczęły się gdy w sali teatralnej pod kierunkiem pani Dagmary Kozik i Elizy Leszczyńskiej-Pieniak polscy uczniowie, członkowie zespołu Zamojszczyzna, uczyli tańczyć poloneza i polkę. Włoscy goście poznali polskie stroje ludowe z różnych regionów Polski. Około godziny 16:00 wszyscy zgromadzili się w sali koncertowej szkoły muzycznej gdzie wysłuchali koncertu w wykonaniu uczniów ze szkoły muzycznej z I i III liceum.

4 października grupa włoska uczestniczyła wraz z polskimi kolegami w lekcji języka polskiego, młodzież z Włoch poznała podstawowe zwroty potrzebne w komunikacji.

Następnie młodzież udała się do ratusza na spotkanie z Prezydentem Zamościa- Andrzejem Wnukiem. Głównym tematem rozmowy były związki kulturowe między naszymi krajami. Uczniowie przedstawili  efekty pracy w ramach projektu Erasmus Plus oraz scenkę dramatyczną, która w humorystyczny sposób opisywała wzajemne problemy z komunikacją. Swoimi doświadczeniami podzielili się także nauczyciele koordynujący projekt.

Kolejnym elementem programu było poznanie regionu, grupa odwiedziła Szczebrzeszyn - "stolicę języka polskiego" robiąc pamiątkową fotografię obok świerszcza. Uczestnicy podziwiali także malownicze miejsca w Zwierzyńcu.

3 paźdzernika uczestnicy projektu wybrali się na wycieczkę do Lublina gdzie zaplanowano zwiedzanie starówki z jej najważniejszymi zabytkami. Następnie grupa udała się do Kazimierza  malowniczego miasteczka nad Wisłą.

Wydarzenia