Przed poludniem uczniowie wzieli udzial w warsztatach i uczyli sie jezyka wloskiego.  Po zajeciach wszyscy udali sie na spacer i odwiedzili lokalne muzeum Aloysius Lilius ze zbiorami archeologicznymi.

Po poludniu wszyscy pojechali na wycieczke do miejscowosci letniskowej Le Castella, gdzie znajduje sie zamek-twierdza na wyspie.

Rano mlodziez pracowala nad glosariuszem polsko-wloskim, a nastepnie uczyla sie poprawnej wymowy lamancow jezykowych w obu jezykach. Po przerwie uczestnicy projektu wypelniali ankiete sprawdzajaca znajomosc gestow wloskich poznanych na warsztatach.

Po poludniu wszyscy wybrali sie na wycieczke do miasta Crotone  w regionie Kalabria, w prowincji Krotona polozonego nad Morzem Jonskim na obszarze starożytnej Wielkiej Grecji. Uczestnicy projektu zwiedzili Narodowe Muzeum Archeologiczne. Poznali historie tego regionu i jego wspaniale zabytki.

Uczestnicy projektu spedzili dzien na pikniku z rodzinami wloskimi nad morzem. Rodziny goszczace mlodziez z Polski przygotowaly wiele tradycyjnych dan takich jak pizza, makarony, lasagne i ciasta. Uczniowie spedzili czas na rozmowach, grze w pilke i kapieli morskiej.

Po poludniu wszyscy udali sie na koncert tradycyjnej muzyki regionu Calabria. Uczestnicy projektu zatanczyli taniec ludowy Tarantella. Nastepnie wystapili na scenie i zaspiewali piosenki po angielsku i wlosku. Publicznosci bardzo podobal sie wystep.

Młodzież wstała wczesnym rankiem by o 5.00 wyjechać na wycieczkę do Matery. Tam spotkali się z przewodniczką, która opowiedziała barwną historię miasta, pokazała niezwykłe zabytki i uświadomiła uczestnikom projektu, że główną cechą tej części świata jest wielokulturowość. Podczas wycieczki młodzież miała okazję do zrobienia pamiątkowych zdjęć. Uczestnicy projektuwrócili do Ciro późnym wieczorem.

Uczestnicy wymiany spotkali się rano w szkole. Pierwsza część warsztatów  dotyczyła gestów używanych w typowych sytuacjach. Nauczyciele pracowali  wykorzystując filmy i metodę dramy, to pozwoliło lepiej przyjrzeć się ruchom rąk i ciała. Następnie uczestnicy projektu wzięli udział w lekcji języka włoskiego prowadzonej przez nauczycielkę partnerskiej szkoły. Uczniowie mogli też zobaczyć, jak przebiegają uroczystości studniówkowe w klasie maturalnej.

O 15.30 odbyły się warsztaty kulinarne zorganizowane dla polskiej i włoskiej młodzieży. Uczniowie przygotowali tradycyjne potrawy. Zajęcia były okazją do poznania różnorodnych aspektów kultury naszych krajów.

Dzień upłynął nam pod znakiem nauki gestów.  Nauczycielka łaciny z zaprzyjaźnionej  szkoły wyjaśniła  tajniki  włoskich znaków, a uczniowie polscy pokazali ich odpowiedniki w naszej kulturze.  Dzięki temu poznaliśmy podobieństwa i różnice w komunikacji polskiej i włoskiej. Okazało się, że emocje takie jak: radość, strach, rozpacz, złość  mają w naszych kodach podobne odpowiedniki. Nauczyciele przygotowali ćwiczenia, które pozwoliły nam ćwiczyć gesty w praktycznych sytuacjach.

Następnie uczniowie polscy i włoscy integrowali się przy muzyce.

Wydarzenia