"Bez obawy - pakiet integracyjnydla uczniów różnych narodowooeci w Cirò i w Zamooeciu", projekt zakończył się 31 sierpnia 2018 roku. Brały w nim udział dwie szkoły: III Liceum Ogólnokształcące im. Cypriana Kamila Norwida w Zamościu oraz Istituto Omnicomprensivo "L. Lilio" z Ciro we Włoszech. Po dwóch latach realizacji  projektu zawiązały sie przyjaźnie i chęć dalszej współpracy. Podczas ostatniego spotkania które miało miejsce  11 czerwca w Ciro, przedstawiciele miast i dyrektorzy szkół podpisali umowę (zobacz UMOWA) o dalszej współpracy. Zaś uczestnicy projektu zdobyli cenne doświadczenia i wypracowali materiały z których mogą korzystać szkoły w których uczniowie to imigranci z różnych krajów korzystając z poniższych odnośników:

W dniach 10 do 14 czerwca 2018 r. miało miejsce spotkanie w ramach projektu Erasmus+, "Bez obawy. Projekt dwustronny realizowany z włoską szkołą w Cirò, w regionie Calabria. Tam też udała się nasza delegacja w składzie: pan zastępca prezydenta Andrzej Zastąpiło. pan dyrektor Antoni Szostek oraz nauczyciele realizujący projekt pani Dagmara Kozik i pani Anna Marmur.

Spotkanie miało charakter podsumowujący dwuletnie prace w ramach projektu. Pan Andrzej Zastąpiło zastępca prezydenta miasta Zamość, oraz burmistrz miasta Cirò i kanclerz miasta Cirò  Marina podpisali list intencyjny o nawiązaniu współpracy pomiędzy tymi trzema miastami. Również dyrektorzy szkół III Liceum i Istituto Omnicomprensivo "L. Lilio" Cirò podpisali umowę o dobrej współpracy.

W dniach 13 maja -16 maja  uczestnicy programu wraz z opiekunami przeglądali materiały dokumentujące realizację projektu. Praca w malowniczej scenerii Skierbieszowskiego Parku Krajobrazowego zaowocowała trwałymi produktami takimi jak: 

 

10 kwietnia w III LO w Zamościu odbyła się konferencja „Poznać innych”. Otwartość na ludzi i kultury jest niezwykle ważna by dobrze funkcjonować w świecie, dlatego organizatorzy zaprosili prelegentów, którzy w swojej pracy zetknęli się z tą problematyką.

Mieszkańcy Zamościa od lat obserwują emigrację z Ukrainy, do szkół średnich i podstawowych trafiają dzieci naszych sąsiadów z za wschodniej granicy. Jak z nimi pracować, jak im pomóc opanować treści programowe w nowym dla nich języku? Niestety polskie szkoły nie są na to przygotowane. Organizatorzy działając w ramach programu Erasmus zaprosili Zofię Kiełbińską-Ryń, która podzieliła się swoimi doświadczeniami na temat współpracy z uczniami i studentami z Wyższej Szkoły Zawodowej. Uczy się tam wielu młodych Ukraińców. Zamość jest dla nich przystankiem- wyjeżdżają potem na studia magisterskie do innych miast, zdobywają zawód, pracę i osiedlają się w Polsce. Z tematem emigracji od lat zmagają się Włosi, młodzież z III LO dzięki programowi Erasmus mogła to obserwować w Ciro- niewielkim miasteczku na Kalabrii. Giusseppe Conti przybliżył ten problem w wykładzie „Poznać innych, poznać Włochów” i wyjaśnił, jak we wzajemnym porozumieniu pomaga język gestów. Konferencja zakończyła się warsztatami. Przygotowali ją uczniowie i nauczyciele III LO w ramach projektu Erasmus. Jej międzynarodowy charakter podkreśla, że problem emigracji to temat kluczowy w o doświadczeniu współczesnych Europejczyków.

Galeria

 

Prezentacja Pani Zofii Kiełbińskiej-Ryń "Współpraca z uczniami i studentami z Ukrainy - uwagi praktyczne"

Prezentacja Pana Giusseppe Conti "Poznać Włocgów"

 

O konferencji pisały lokalne media

Tygodnik Zamojski

 

La mia esperienza interculturale con Afs é cominciata davvero con il primo giorno di scuola. 

Il mio primo giorno di liceo in Italia era passato già da ben quattro anni, avevo dimenticato l'emozione di quel giorno, fino a quando il 4 Settembre 2017 tutto é tornato: l'ansia, la paura, l'emozione, la voglia di conoscere i miei nuovi compagni, il terrore di non essere accettata. Quel giorno, invece, tutti mi hanno accolto calorosamente. I primi ostacoli sono stati la lingua e la scoperta di dover cambiare ogni ora l'aula. Mi sembrava tutto difficile, impossibile da affrontare. Tornata a casa, guardando la mappa della scuola sono scoppiata in lacrime. Nei giorni seguenti alla fine di ogni lezione seguivo gli altri, altrimenti ero sicura di perdermi. Per i primi giorni riuscivo solo a formulare frasi come "Jestem z Włoch" e "Nie rozumiem" e tutto ciò che mi circondava era sconosciuto, ignoto, diverso. Ricordo che durante la prima lunga ricreazione credevo che stessimo semplicemente aspettando l'insegnante in ritardo. Subito sono rimasta stupita dall'organizzazione, dall'atteggiamento rispettoso degli alunni e dall'ambiente sereno ed accogliente. Inoltre sono colpita dalla voglia dei ragazzi di organizzare attività coinvolgenti, che mi hanno spesso portato a riflettere su quanto questa sia davvero una scuola funzionale. É inutile ribadire quanto mi sia trovata bene. Tutto questo mi ha fatto crescere e mi ha lasciato un segno indelebile, perché non potrò mai dimenticare il senso di piacevolezza che provavo a scuola. Qui ho imparato tante cose che vanno oltre i libri. Adesso mi sento di far parte di questa scuola, che mi ha dato tanto.
III LO im. Cypriana Kamila Norwida é la mia seconda scuola.

 W tym roku szkolnym od września 2017 goscilismy w szkole uczennicę włoską Marię Cristinę. Bardzo cenne dla naszego projektu wydają się jej uwagi o szkole.

Czy zdawaliśmy sobie sprawę, jak nieistotne dla nas szczegóły mogą zdezorientować  uczniów zagranicznych?

Czy  docenialiśmy, jak dobrze przygotowana jest nasza szkolna społeczność do przyjęcia uczniów spoza Polski?  

Opinia Marii Cristiny potwierdza, że uczniowie zagraniczni doceniają nasze wysiłki i dobrze się czują z nami.

Grazie Maria Cristina, ti aspettiamo di nuovo nella tua „seconda scuola”

Wydarzenia